Wednesday, October 12, 2005

puasa

alhamdullilah... dah hampir semingu aku berpuasa. puasa? biasa lah, tiap2 tahun memang kena puasa. tapi aku tengok ada kelainan sikit lah., puasa aku tahun ni, antara benda yang aku perasan yelah :
1. aku lebih rajin bersembahyang terawih
2. aku dah kerap berjemaah subuh.
3. aku hampir tak tinggal semua waktu sembahyang, dan aku rasa sronok keadaan aku macam gini..
tapi ada jugak yang aku sronok smentara aje.. tiga hari saje aku sronok... pas tu aku frust,.. frust biasa aje.. mana taknye, aku berazam tak nak isap rokok dah.. sempat tiga hari jer.. aku isap balik... ntahlah bila, aku nak betul2 sronok.

Ditegaskan oleh Rasulullah SAW melalui sabdanya yang diriwayatkan oleh Ahmad, An- Nasa'i dan Al Baihaqi dari Abu Hurairah, yang bermaksud:

"Sesungguhnya telah datang kepada kamu bulan Ramadhan bulan yang penuh berkat. Allah telah fardhukan ke atas kamu berpuasa padanya. Sepanjang bulan Ramadhan itu dibuka segala pintu Syurga dan ditutup segala pintu neraka serta dibelenggu segala syaitan......."

1 comment:

Rakimi said...

marilah puasa ramai2..