Tuesday, February 28, 2006

Minyak naik lagi... 3 posen

kacang hantu betul,.. minyak naik lagi.. 3 posen pulak tu., sebenarnya aku dah dengar minyak akan naik 3 posen sebelum ni. tapi aku tak caya, biasa lah.. kalau kata nak naik 3 posen... biasa seposen atau 15 sen... maknanya org boleh cool lagi..

10.45 mlm tadi terkezut beruk aku bila tengok tv, dia siarkan berita kecik sebaris je, tulis bergerak "kerjaan memutuskan untuk menaikankan harga minyak petrol, diesel dan LPG sebanyak 3 posen". frust betul aku.. apa nak jadi malaysia hari ini dan akan datang.. soal minyak naik 3 posen, bukannya jadi isu sangat.. yang paling bahaya dan rakus adalah kenaikan harga barang secara total.

jangan cakaplah, nak kontrol itu, nak kontrol ini.. pas ni, aku jamim potong rumput, peperangan menaikankan harga barang akan berlaku dengan rakusnya.. cuba ingat sejak tahun lalu dah berapa kali harga minyak naik, dan seperti biasa harga barang pun turut naik, habis sampai bila semua ni akan terus naik.

utusan malaysia 28/2/2006.."kerajaan jamim tiada kenaikan harga minyak dalam tahun ini".. abis tahun depan naik lagi ke? atau lebih tepat, berapa kali minyak akan naik pada tahun depan...

alhamdulillah.. nak jadikan cerita, nasib baik aku jual 4WD aku hujung tahun lepas.. kalau tak, rabak aku.. mana taknya, RM 50 hengget sekali senyum dia telan. sekarang ni aku cuma pakai kereta proton aje.. 1.3 aje.. harap2 jimat lah sikit minyak..

aku banyak terbayangkan, nasib org2 kampung atau pekerja am yang hidup kat bandar, biasanya mereka ada anak ramai. kadang2 yang masih menyusu pun ramai lagi. macam mana mereka nak beli susu dengan harga yang tinggi.. aku pernah dengar cerita dari seorang lelaki india yang cakap dengan aku.. " dulu aku masa kecik mak aku cuma bagi minum susu pekat campur air je".
itu dulu, dulu pun, ada yang tak mampu... abis sekarang lagi teruk.. aku juga bayangkan, mungkin sampai satu tahap, manusia akan sanggup mencuri demi memenuhi kehendak perut yang terpaksa diisi...

5 comments:

NONIE AZIZ said...

Aku baru bercadang2 nak tukar 4WD...nampak gaya terpaksa kene cari lembu utk dibuat kereta!!

Rakimi said...

>mamarisya
takyah lah beli keta lembu, naik je atas blakang lembu.. kalau takde lembu, pegi je melaka dpn mahkota parade tu, bayor 2 henget, satu round.

izawani said...

Hahahaha... apa la korang ni... pagi tadi, akak isik minyak, sakit betul ati nih... memang melampau lampau... 50 ringgit tak penuh tangki... tu pun orang minyak tu silap pi tekan penuh, sib baik bawak duit lebih... haiya... abis la kali nih... si kimi tu isap susu setin rm34 lebih... nanti naik berganda la... kakak pun isap susu lagi... aiyaaaa.... pampers lagi... ni hah, yang nak keluar ni lagi... abis la... abis duit...

Bila tah nak kaya...

Rakimi said...

>izawani
hek eleh, 50 hengget baru dapat 26 liter.. cammana kita pakat2 boikot, kita naik keta takyah isi minyak. (kita tumpang org, pas tu takyah bayar)
mengenai susu anak2, susu anak2 mesti diteruskan, cuma para2 ibu mesti mengeluarkan susu sendiri.

>babydiana
saya memang dah lama sakit hati.. itulah masalahnya.. masalah hidup kita, makan minum kita, org lain yang menentukanya.

Anonymous said...

-baru first time dtg nih.
-hmm...kat uia gombak, dah keluar pekeliling kenaikan 10% harga makanan (cafetaria kulliyyah of law)