Thursday, February 16, 2006

takut makan ubat..

frust betul aku bila ingatkan si fatin ni, kalau di sakit memang semua orang susah.. kesian jugak aku tengok bila dia tak leh tido... ibu...ibu,... merengek... macam mana nak cepat baik kalau ubat pun tak nak makan, semalam aku dah tak tahan sangat dah, aku kerjakan anak ku tu, aku ikat dia tangan kaki takleh bergerak, dia meronta-ronta mintak tolong, bini aku sumbat ubat dlm mulut dia,.. mana aku tak bengangnya umur dah nak masuk 4 tahun ubat makin susah nak makan, dulu masa kecik tak macam tu.. dah sumbat ubat dalam mulut, muntah pulak.. abis macam mana uabat nak masuk dalam badan..
pasal susah makan ubat ni.. aku masa kecik dulu pun susah jugak.. aku ingat lagi, memang susah mak aku nak bagi aku makan ubat.. baru baru ni, anak aku yang no2, Raudah.. dah pegi cucuk 2 bulan. . doktor cakap bagi mkan ubat deman bila sampai rumah,.. sampai rumah aku bagi dia makan ubat.. masyaallah, terkejut beruk aku.. budak umor dua bulan dah pandai tak nak makan ubat, takut ngan ubat... sikecik tu.. letak dalam mulut dia, tak telan sampai ke sudah... last sekali dia luah aje.. eii frust betul aku..
korang yang ada anak-anak macam mana? macam mana bagi makan ubat? ok ke diaorang semua? ada petua ke?

2 comments:

izawani said...

Petua beri ubat pada anak
1. Dah boh ubat dalam mulut dia, picit hidung dia... dia akan telan...

atau

2. Guna picagari, masukkan skit skit... sampai dia nak buang pun tak buleh

atau

3. Guna picagari gak, letak kat dalam mulut tepi pipi... masuk kat dalam tu, picit picagari... jangan buang picagari tu... nanti dia akan telan sebab dia tak boleh luahkan semula... ubat tu tak dok kat lidah dia... dan dia tak leh rapatkan mulut sebab picagari ada dalam mulut dia....

atau

4. Masukkan ubat dalam mulut dia, lepas tu, picit mulut dia kat pipi biar mulut dia muncung...

Gitu la adanya... semoga berjaya...

Rakimi said...

time kasih.. pas ni, saya cuba sapai dapat