Thursday, March 31, 2005

kembali ke rahmatullah...




sedih memang sedih.. tapi nak buat camana.. aku terpaksa... bukan aku sengaja.. tapi memang sengaja pon.. tapi nak buat camana.. aku dah tak sanggup lagi tengok bob menderita, sebelum dia menemui ajal.. bob amat mesra dengan aku dan anak aku.. mana tak nya.. tiap kali aku menghampirinya, dia akan ajak aku bermain dengannya.. tapi.. kelainan telah berlaku pada bob.. bob mula lemah.. bob akan cuba meninggikan kepalanya apabila aku dan anak aku tak dapat luangkan masa bersamanya.. bob seakan-akan kaku,,. aku cuba bermacam-macam ubat.. aku cuba ubat yang kaler hijau.. kaler merah.. dan yang terakhir sekali aku cuba ubat yang macam penadol.. cina tu cakap ubat nie 'kuat'.. so aku cuba lah..
keesokkan harinya, aku lihat bob back to normal.. alhamdullilah.. bob mula bermain dengan kami... rupa2nya... itu lah hari yang terakhir aku.. bermain dengan bob.. bob dah terbalik.. terbalik macam papan.. tapi masih ada nyawa... aku cuba betulkan badanya.. tapi masih tak boleh.. dia akan terbalik semula.. bob dah tak boleh mengawal badannya lagi.. pating anak aku... menjerit2 menagis.. tengok bob.. aku tahu... isteri aku pun sedih jugak... so aku ambik keputusan, aku nekad melepas takdir bob ke dalam parit yang tak jauh dari rumah aku... mana tahu, kot2.. ada kesempatan, nyawa bob masih panjang... masa tu lebih kurang 9.30 mlm, hujan masih belum berhenti, bob aku angkat pelahan-lahan dan membawanya ke dalam kereta, bob hanya diam dan tak melawan, dia sakit..... kami sekeluarga berhenti di tepi parit yang gelap di tepi jalan, parit yang gelap, aku cuba terangkan dengan menggunakan cahaya lampu kereta aku... di keheningan malam yang bercampur titisan hujan yang kadang-kadang lebat membuatkan aku lagi sedih... tapi terpaksa aku buat jugak... "bob telah aku lepaskan ke dalam parit"... selamat tinggal bob....

No comments: