Wednesday, December 01, 2004

Terengganu



lupa pulak aku.. sebenarnya dah lama aku nak publish kan cerita ni, tapi lupa nak buat camana..
'Terengganu' satu negeri yang amat cantik dan menarik..
gambar yang kat atas tu hanya kita boleh nampak apabila kita menyusur masuk ke bandar kuala terengganu melalui jambatan sultan mahmud.. memang cantik.. dulu jambatan ni dikenakan tol 50 sen setiap kali melaluinya, tapi sekarang takde lagi.. dan mungkin akan dikenakan tol semula kot.. aku pun tak tahu... biasalah dasar kerajaan yang berbeza2.. apa2 pun rakyat cuma memerhatikan sahaja..
opp kelain pulak aku... sebenarnya gambar ni akau ambik semasa raya puasa baru2 ni..
banyak tempat yang aku lawati.. antaranya Masjid Putih atau pun lebih dikenali sebagai Masjid terapung, atau dengan nama sebenarnya Masjid Tengku Tengah Zaharah.. semua tu samalah, jangan confuse pulak.. memang cantik Masjid ni.. kalau kita tengok memang ianya terapung di atas air, kerana di sekelilingnya di penuhi air dan tasik, kalau nak ke masjid, mesti melalui jambatan yang disediakan.
disamping itu juga disediakan gerai cenderahati di laluan masuk ke masjid..
memang tempat ni menarik untuk dilawati disamping jangan kita lupa untuk sembahyang jika masuk waktu sembahyang..(bukan setakat melawat dan ambik gambar aje)..
sebenarnya banyak lagi aku nak cerita.. mungkin esok kot..

ni peta Lebuhraya Pantai Timur.. aku balik melalui lebuhraya ni lah... dari ipoh ke kl ke karak dan masuk melalui lebuhraya ni keluar di kuantan, kadar tol dari karak ke kuantan RM19.70..



lebih adil bagi aku supaya balik ke terengganu melalui LPT dan balik semula ke ipoh melalui Lebuhraya Timur Barat.. jarak lebih kurang sama je antara dua laluan tu... Ipoh ke Paka -+ 550 KM...
apa2 pun aku dah mempunyai pilihan..

No comments: