Thursday, October 05, 2006

karamel



kramel... itu lah nama kuih faveret aku untuk bulan puasa tahun ni... tiap2 hari, boleh kata aku tak miss beli kuih ni..
ntah camana tergerak hati aku nak bertanya pada rakan opis aku tentang cara2 nak buat kuih kramel ni... bini aku pun tak tahu cara nak buat kramel ni..
maka pada tanggal 3 oktober 2006, aku telah berjaya menghasilkan kuih kegemaran aku ni.. kini umur aku dah mencecah 32 tahun.. selama itu lah aku tak tahu yang aku berbakat buat kuih, dalam seumur hidup aku tak pernah terlintas untuk menjadi tukang masak....
kat sini aku nak share resepi cara membuat kramel ni..

bahan2nya
a. 1 cawan gula pasir(bukan gula batu atau gula-gula)
b. 1 tin susu ideal (bukan susu tepung yang nak buat susu anak tu)
c. 1 sudu teh asen vanila (kat kedai runcit ada jual, jgn beli kat kedai basikal)
d. 4 biji telur ayam (jangan guna telur itik atau telur lain)

cara membuatnya
1. ambik 1 cawan gula, cawan minum teh, jangan guna cawan minum ais pulak nanti banyak sangat gula tu..
pas tu, 1/4 cawan gula tadi digoreng menjadi gula hangus (baru hari ni aku tahu cara nak buat gula hangus, selama ni aku ingatkan gula yang boleh dibeli dari kedai). tapi awas... jangan goreng lama sangat... nanti pahit pulak.. pas dia cair seakan2 coklat, angkat gula hangus tadi..(sekarang ni nama gula pasir sudah ditukar secara otomatik kepada nama gula hangus) letak tepi dulu.
2. pecahkan telur ayam tadi ke dalam bekas. campurkan dengan 3/4 cawan gula pasir yang balance dari 1 cawan gula tadi, dan campurkan 1 sudu asen vanila. pas tu pukul hingga sebati.
3.didihkan air sehingga mendidih.
4.masukkan gula hangus langkah 1 tadi dan campurkan adunan langkah 2 di atas ke dalam bekas,
5.kukus selama 20 minit.
6.pastu angkat dan terbalikkan kedalam pinggan leper..
7.jangan makan dulu sehingga azan maghrib berbunyi, nanti kena ganti puasa pulak..
8.selamat mencuba...

gambar karamel
yang aku ambil
dari helikopter


juga kelihatan
seorang budak
yang tak sabar
nak makan
karamel aku.

No comments: