Thursday, September 14, 2006

lawak si fatin

saje ajer.. aku teringat cerita anak aku tu.. buat renungan bagi seluruh otak2 manusia yang agak penuh.
cerita dia cam gini..
pada sebulan lepas kat ipoh ni, kira top giler pasal 'santau' hari2 orang dok cerita pasal tu aje..
ada yang cerita, pernah dengar cerita orang muntah darah selepas makan kedai si anu dan si anu.. tiap2 hari macam tu ajer cerita dia.. tapi yang betul2 tengok depan mata takde lagi yang cerita. semua cerita atas cerita.
tapi yang nyata dan sahih, semua kedai makan di ipoh, hampir kosong dan lengan.. kalau ada pun.. macam hidup segan mati tak mau, lampu kat kedai lebih ramai dari orang yang datang makan..
memang kosong abis kedai makan..
tapi sekarang Alhamdullillah, nampaknya dah back to normal..
ihk lupa pulak pada tajuk cerita tu..
cerita dia camni... sejak berita santau hangat kat ipoh,.. semua orang makan kat ghumah jer... pasar malam penuh, orang pegi beli ikan dan sayur untuk masak kat rumah.. ihk terbabas lagi..

"0... abah, atin dah bosan asyik makan kat rumah jer.." anak aku cakap
"oooo... tak boleh tin,.. bahaya semua orang tak makan kat luar sekramg ni... bahaya" aku cakap

abis... anak aku cakap ape... nak tahu?

" alah abah ni, jangan makan kat luar, makan lah kat dalam kedai tu.."..

aku pecah perut gelak... sambil pegang sterang

No comments: