Wednesday, March 15, 2006

sakit..

kesian.. anak2 aku.. semalam si fatin dan raudah deman serentak.. fatin deman + pecah dalam mulut. raudah deman lepas kena cucuk kat klinik.
si fatin dua tiga kali mintak susu malam tadi. bila mak dia buatkan, dia tak isap., alasan mulut pecah. abis aku nak buat camana. tapi si fatin ni dia boleh jugak tido.
tapi si raudah, malam tadi takleh tido, kesian dia.. badan dia panas.. dia nyussu pun sikit2 aje.. yang banyaknya nangis jer.. kesian kat dia, abis nak buat camana ubat dah bagi, tapi dia luah dan muntahkan.
aku pun tak paham, budak sekecik dia yang baru masuk 3 bulan, dah pandai rasa ubat tak sedap.. bila makan ubat dia tak telan, dia tahan kat dalam mulut dan tolak ngan lidah.
ok takpe, aku try cara lain. aku masukkan ubat dalam mulut dia, belum sempat dia tolak ngan lidah, aku picit idung dia.. yesss dia dah telan dalam keadaan menangis dan tak puas hati.. tapi belum sempat 9 saat dia telan.. dia muntahkan semua ubat yang aku bagi tadi..
abis camana aku nak bagi anak2 aku sihat dengan cepat?
dah macam2 cara aku guna tapi tak berhasil nampaknya...
aku heranlah... macamana budak yang berumur 3 bulan dah tahu apa yang sedap dan tak sedap, seingat-ingat aku, masa aku kecik2 dulu.. aku tengok adik aku atau budak kecik yang lain yang masih belum boleh bercakap lagi, aku sapu atau telan apa saja.
budak sekarang lain sikit lah, dia lebih cerdik dari mak bapak dia masa kecik.
itu lah agaknya.

5 comments:

Kaklong Syikin said...

assalamualaikum...baru first time dtg blog nih..

Siannya dengar anak2 tak sihat. Biasalah tu, saya anak 4 ni pun pernah seminggu anak semua tak sihat..

pernah dgr tak petua, kalau nak bagi anak yg suka muntahkan ubat semula, masukkan sikit tunggu dia telan, pas tu masukkan sikit lagi..mmg lamalah prosesnya...harapnya berbaloi.

lagi satu, kalau sampai kena makan 2 or 3 jenis ubat, jgn bagi makan sumer ubat serentak..mungkin selang 5 - 10 minit setiap satu jenis..sbb nak elakkan dia muntah..

sbb kalau dah muntahkan balik,nampaknya kena bagi semula ubat tu .

saya suka minta ngan doktor ubat demam masuk ikut punggung (mcm kapsul tu) terutama utk kegunaan tengah malam jadi dia cepat kebah..kita pun leh lena ngan senang hati..itupun kena consult doktor dulu

lagi satu, utk cepat kebah demam, saya suka pakaikan anak saya cool fever or bye bye fever, jd tak susah kita nak pakaikan dia ngan tuala kecil basah utk sendi2 n kepala dia.

Rakimi said...

: syikin
Tq syikin dgn petua tu, saya akan cuba.. tapi nampaknya.. deman dia akan baik dgn sendirilah buat masa ni..

NONIE AZIZ said...

anak aku tak de problem ni...Kimie, apsal ko punya blog bila nak komen payah benor...kengkadang sangkut

Anonymous said...

>mamarisya
ye ke ngko ni, biasa senang aje.. alasan kot..

NONIE AZIZ said...

siapakah anon ini?...betul nyah mak tak tipu ko nyah...Si Kimie macam tak kasi jer mak tinggal komen kat blog dia...